Als je niet te veel (ingewikkelde) tekst wil gebruiken als antwoordmogelijkheid, is het gebruik van iconen, foto's en smileys (of andere emoji's) een goed alternatief. Een enquête met veel visuele antwoordopties is een goede vervanging voor de “normale”, op tekst gebaseerde enquêtes. Vooral als je taalbarrières wilt overwinnen en zo laagdrempelig mogelijk wil communiceren.
Deze specifieke voorbeelden komen uit een Maptionnaire-enquête die werd opgesteld om met name mensen met een migratieachtergrond te betrekken. De instructies voor de hele enquête werden gegeven in een videoclip, en respondenten konden hun antwoorden behalve in tekst ook in de vorm van spraakberichten en afbeeldingen achterlaten. Het project kreeg ook een eigen, gemakkelijk te navigeren webpagina, waarop inwoners video's over het project konden bekijken en te weten konden komen hoe planning in hun stad werkt.
5 punten waar je rekening mee moet houden wanneer je een visuele enquête opstelt:
- Denk visueel. Denk aan de afbeelding of het pictogram dat het beste weergeeft wat je normaal gesproken als platte tekst zou schrijven, en gebruik die afbeeldingen als antwoordopties (naast tekst).
- Maak gebruik van audio en video. Binnen Maptionnaire kunnen instructies en informatie kunnen in audio- en videoclips worden. Het hoeft niet altijd in een geschreven tekst te zijn.
- Laat respondenten verder denken dan tekstueel. Sta ze toe om spraak- en beeldberichten achter te laten met de optie 'Bestand uploaden' die beschikbaar is in het nieuwe Maptionnaire participatieplatform.
- Houd rekening met culturele verschillen. Zo wordt in sommige delen van de wereld een opgestoken duim beschouwd als een onbeleefd gebaar.
- Hou het kort. Beperk het gebruik van tekst en houd het vooral eenvoudig en visueel!
Wil je meer weten over het gebruik van visuele middelen in Maptionnaire? Neem dan contact met ons op.